Strona 1 z 2

strona bierna:///ratunku!<beczy>

: pn 27 lis 2006, 19:32
autor: Lilyyy
witam!musze te zdania zamienic na str.bierna i odwrotnie.bardzo prosze o pomoc.zachorowala nam nauczycielka i mamy inna,ktora tylko sypie palami.blagam pomozcie mi....:1.amulius avum Romuli regno privaverat. 2.incolae Troiam non servaverunt. 3.pueri a lupa nutriti erant. 4. magister discipulos inteno gaverit. 5.discipuli magistrum interno gaverint. // CZY ZNAJDZIE SIE JAKAS MADRA I DOBRA DUSZYCZKA?

: pn 27 lis 2006, 19:36
autor: innuendo
Spróbuj się z nimi uporać a my pomożemy lub naprowadzimy :)

: pn 27 lis 2006, 19:44
autor: Lilyyy
tylko,ze my nie mielismy nigdy strony biernej. ..:( zawsze uczylismy sie na pamiec sentencji i slowek, zaliczalismy i koniec...a tu w trzeciej klasie (i to w ost.miesiacu nauki) taka "niespodzinka"... przeczytalam,ze mam zamienic acc.na nom. ale znalazlam jedno zdanie jako przyklad i tam jest znacznie wiecej przetlumaczone....K***

: pn 27 lis 2006, 19:54
autor: innuendo
Hmm spróbuję wytłumaczyć. Owszem zamieniasz Accusativ na Nominativ. Dopełnienie bliższe ( Accusativ ) staje się podmiotem ( Nominativ ). Orzeczenie zaś ze strony czynnej przechodzi w bierną. Podam przykład:

Ancilla fabulam narrat -> fabulam stoi w Accusativie
Niewolnica opowiada bajkę

Fabula ab ancilla narratur -> fabula stoi w Nominativie, orzeczenie zaś jest tutaj w passivum
Bajka jest opowiadana przez niewolnicę

Wykonawca czynności stoi wtedy w Ablativie stąd te ab. Oprócz ab czyli "przez" możesz dać też abs, a. Ancilla stoi tutaj w Ablativie.
Wbrew temu, jak to na początku wygląda strona bierna jest łatwa.

: pn 27 lis 2006, 20:11
autor: Lilyyy
"latwa"-dla kogos, kto sie uczyl gramatyki to moze i jest latwa,ale dla kogos,kto ma lacine jako nieobowiazkowy, nie liczacy sie do sredniej przedmiot, chodzi na nia,bo rodzice mu kazali i nagle musi wyczarowac wiedze(z ksiazki ktorej nie posiada) jest magia...

: pn 27 lis 2006, 20:52
autor: innuendo
Tak łatwa. Jest logiczna i uporządkowana. Żeby bardziej przybliżyć to:

strona czynna ( act ):

Nominativ + Accusativ + orzeczenie w stronie czynnej
np Magister puerum laudat

strona bierna ( pass )

Nominativ + Ablativ + orzeczenie w stronie biernej
np puer a magistro laudatur

gdzie to, co uprzednio było Accusativem zmienia się w Nominativ a to, co było Nominativem w stronie czynnej zmienia się w Ablativ

upatologicznie zamieniasz, jak masz np w stronie czynnej orzeczenie w praesentis act to zamieniasz na praes pass. Już zostało wszystko powiedziane. Nie chcę Ci wprowadzać Ablativu rei efficientis.

: pn 27 lis 2006, 21:44
autor: Lilyyy
probowalam i mi bzdury wychodza...mam znalazlam jakies koncowki,ale nie potrafie ich dobrze przypiac...wychodza mi bzdorynp.pueris a lupa nutrit albo magistro discipuli...nie potrafie:(((((((((((((((((((((((((((((( cholera no

: pn 27 lis 2006, 22:06
autor: Lilyyy
czy moglby ktos mi w tym pomoc? dla wielu z was jest to chwilka...a dla mnie to wazne....niedlugo rodzice kaza mi wylaczyc kompa i juz nic sie nie dowiem....:(

: pn 27 lis 2006, 22:24
autor: Lilyyy
puk puk...jest tu kto?bo nie wiem co robic...czy czekac...:(

: wt 28 lis 2006, 17:25
autor: maurizia de sully
Sluchaj, zróbmy inaczej. Ja Ci dam dokładną instrukcję obsługi... krok po kroku

1.amulius avum Romuli regno privaverat.

Podkreślony jest podmiot (nominativus), wytłuszczone orzeczenie (tutaj w stronie czynnej), na czerwono dopełnienie (accusativus).
W zdaniu w stronie czynnej przedmiot czynności jest dopełnieniem w accusatiwie, orzeczenie jest w stronie czynnej, a wykonawca czynności jest podmiotem w nominatiwie.
Po polsku: Chłopiec czyta książkę.

Gdy zamieniasz na stronę bierną, opisujesz tę samą sytuację, ale jakby z punktu widzenia przedmiotu czynności. Dlatego przedmiot czynności staje się najważniejszą "postacią" w zdaniu i jest podmiotem (w nominatiwie). Ponieważ ów podmiot jest przedmiotem czynności - nie wykonuje jej, ale ją "znosi", ta czynność wykonywana jest na nim - to czasownik (orzeczenie) będzie w stronie biernej. Wykonawcę czynności stawiasz natomiast w wyrażeniu przyimkowym. Po polsku "przez kogo?", po łacinie "a (lub ab) + ablativus".

Tak więc w poniższym zdaniu:
1.amulius avum Romuli regno privaverat.

Zamień dopełnienie "avum" z acc. na nominativus (odejmij mu końcówkę accusativu i daj końcówkę nominativu).
Następnie zamień orzeczenie (uwaga jest ono w ind.plusquam perfecti!!) na stronę bierną (poszukaj ind.ppf.pass. w 3sg. od czasownika privo, privare - 1 koniugacja).
Na końcu zamiast "Amulius" w nom. daj odpowiednik "przez Amiuliusa", czyli "a" + abl. od Amulius. Resztę zostaw bez zmian.

2. incolae Troiam non servaverunt.
Tutaj opiszesz sytuację z punktu widzenia Troi, ona więc stanie się Twoim podmiotem. Zamień ją z acc. na nom.
Zamień orzeczenie na stronę bierną (wciąż w ind.ppf!), ale uważaj: Troja jest jedna, mieszkańców jest wielu. Dlatego, gdy podmiotem są liczni mieszkańcy, orzeczenie jest w 3 pl., ale gdy podmiotem będzie Troja, orzeczenie będzie w 3 sg.
Na końcu zamień mieszkańców (incolae) z nominativu na wyrażenie przyimkowe ab + ablativus pl. od słówka "incola" (Tutaj dasz przyimek w formie "ab", gdyż słowo "incola" zaczyna się od samogłoski).

3.pueri a lupa nutriti erant.
To zdanie jest w stronie biernej. Dlatego nie ma dopełnienia (przedmiot czynności jest bowiem w zdaniach biernych podmiotem), ma natomiast wykonawcę czynności w postaci wyrażenia przyimkowego "a lupa" (a + abl.).
W zdaniu w stronie czynnej wykonawca czynności stanie się podmiotem (bo będziesz opisywać czynność z jego punktu widzenia), dlatego to, co jest w ablativie dasz w nominativie rezygnując z przyimka "a".
(książka jest czytana przez chłopca -> chłopiec czyta książkę).
Następnie orzeczenie zamienisz ze strony biernej w czynną, zamiast ind.ppf.pass. dając ind.ppf.act.
Tutaj też uwaga. Chłopców jest dwóch, więc gdy oni są podmiotem, orzeczenie jest w liczbie mnogiej (nutriti erant), ale wilczyca jest jedna, więc kiedy ona zostanie podmiotem, orzeczenie będzie w liczbie pojedynczej.
Na końcu zamnisz podmiot zdania biernego (nom.) na dopełnienie zdania czynnego (acc.)

A co do poniższych zdań, to są błędne.

4. magister discipulos inteno gaverit.
Najprawdopodoniej chodzi o "magister discipulos interrogaverit"

5.discipuli magistrum interno gaverint.
Powinno być "discipuli magistrum interrogaverint"

W obu zdaniach zacznij od zamiany dopełnienia (acc) na podmiot (nom), następnie czasownik postaw stronie biernej (uważaj na liczbę! czasownik musi być w tej samej liczbie, co podmiot), a potem słowa, które są w nomintivie (podmioty) zamień na wyrażenia przyimkowe "a + abl."

A potem przyślij tu rezultaty do sprawdzenia :)
Powodzenia!

: wt 28 lis 2006, 19:12
autor: Lilyyy
1. amulius avum Romuli regno privaverant.

Avus Romuli ab Amulio regno privatus est.


2.incolae Troiam non servaverunt.


Troia ab incolis non servata est.


3.peuri a lupa nutriti erant.

lupa pueros nutriverant.


4.magister discipulos internigaverint.
discipuli a magistro interrogati erunt.


5,discipuli magistrum interrogaverint.
magister a discipulis interrogatus erit.

: wt 28 lis 2006, 19:32
autor: maurizia de sully
1. amulius avum Romuli regno privaverant.

Avus Romuli ab Amulio regno privatus est.
... erat. (bo jesteśmy w plusquamperfectum)


2.incolae Troiam non servaverunt.


Troia ab incolis non servata est
dobrze!
(ale stylistycznie ładniej brzmi: Troja ab incolis servata non est / T. ab i. non est servata.)


3.peuri a lupa nutriti erant.

lupa pueros nutriverant.
...nutriverat (tym razem czas dobrze, ale zapomniałaś, że lupa jest jedna, więc orzeczenie musi być w liczbie pojedyńczej: wilczyca wykarmiła, nie wilczyca wykarmiły)


4.magister discipulos internigaverint.
discipuli a magistro interrogati erunt.


5,discipuli magistrum interrogaverint.
magister a discipulis interrogatus erit.

4 i 5 dobrze!! :D

: wt 28 lis 2006, 20:17
autor: Lilyyy
dziekuje

: śr 29 lis 2006, 04:58
autor: Monica
Lilyyy pisze:"latwa"-dla kogos, kto sie uczyl gramatyki to moze i jest latwa,ale dla kogos,kto ma lacine jako nieobowiazkowy, nie liczacy sie do sredniej przedmiot, chodzi na nia,bo rodzice mu kazali i nagle musi wyczarowac wiedze(z ksiazki ktorej nie posiada) jest magia...
Przepraszam, ze nie na temat... ale nie rozumiem takiego podejscia... A dlaczego sie nie uczylas gramatyki? Czy wszystkiego w zyciu trzeba sie uczyc tylko dlatego, ze jest to obowiazkowy przedmiot? bo liczy sie do sredniej? bo rodzice kazali? :shock:
Jesli sie ma dobra motywacje, to czlowiek jest w stanie gory przenosic - za darmo, jeszcze bedzie doplacal do sprawy. Zawsze imponowali mi ludzie z pasją, którzy potrafili mieć ogromną wiedzę z tematu, który nie liczył się do średniej i jak najbardziej był nieobowiązkowy.

Marzy mi sie, zeby moje dzieci uczyły się łaciny z własnych chęci a nie z (rodzicielskiego) przymusu... :D

maurizia de sully i innuendo - ja tez dziekuje za wyjasnienia, bo sie z nich nauczyłam czegoś nowego. Podziawiam za pracę, którą wykonałyście.

: śr 29 lis 2006, 10:51
autor: Lilyyy
jak sie komus cos nie podoba, nie czuje potrzeby uczenia sie tego, nie ma przymusu to chyba jasne,ze sie tego nie uczy... gdybym interesowala sie tym jezykiem,to bym sie uczyla....jednak w moim przypadku to strata czasu, gdybym miala sie uczyc ot tak wielu(jak dla mnie niepotrzebnych mi rzeczy)to chyba bym zwariowala....wole postawic na cos innego