Strona 1 z 1

Arma virumque cano - heksametr

: sob 16 sty 2010, 15:15
autor: CSI
Muszę nauczyć się na pamięć recytować ten tekst. Moja prośba jest następująca: jak powinno się go poprawnie wymawiać z akcentami. Proszę o jakieś nagranie albo zaznaczenie wyrzutni i innych ważnych miejsc.

Árma virúmque canó, Troiáe qui prímus ab óris

Ítaliám fató profugús Lavíniaque vénit

lítora; múltum ille ét terrís iactátus et álto

ví superúm saeváe memorém Iunónis ob íram,

múlta quoque ét bello passús, dum cónderet úrbem

ínferrétque deós Latió, genus únde Latínum

Álbaníque patrés atque áltae móenia Rómae.

sześciomiar-heksametr /laa-la-la; laa-laa/x3/

: wt 19 sty 2010, 17:49
autor: biatas
Ár-ma virúm-que canóo, Troiáe[ai/ quii príimus ab óoriis

Íitaliám faatóo profugús Lavíiniaque véeniit

líitora; múl-tum ill/e/ ét ter-ríis iac-táatus et ál-too

víi superúm sae[ai]váe[ai] memorém Iunóonis ob íiram,

múl-ta quoqu/e/ ét bel-loo' pas-sús, dum cón-deret úr-bem

ín-fer-rétque deóos Lati[t-i]óo, genus ún-de Latíinum

Ál-baaníique pat-rés atqu/e/ ál-tae[ai] móe[oi]nia[i-a] Róomae[ai].

Długie a natury są podwojone, ale trzeba je czytać przeciągle .
Długie z pozycji uzyskują długośc przez rozdzielenie.
Dodatkowo zaznaczyłem rozdzielne czytanie [i-a}jeko dwu samogłosek.
Elizje zaznaczyłem /e/
Yrzeba czytać wyraźnie, nieśpiesząc się, podkreślając głosem treść / do interpretacji trzeba rozumieć każde słowo i wiązać je ze sobą tonem głosu, szczególnie między wierszami.
Najlepiej włączyć metronom: laa-la-la lub laa-laa.
Niestety nie ma mikrofonu.Pozdrawiam !

: wt 19 sty 2010, 18:37
autor: CSI
Bardzo Ci dziękuje.

P.S.
O co chodzi z laa-la-la lub laa-laa. ?

długa-krótka-krótka; długa-długa

: śr 20 sty 2010, 12:10
autor: biatas
To ta sama miara - metrum /1+2+3+4+/liczysz na cztery/

długa-krótka-krótka/1+2+laa/-/3+ la/-/4+ la/; daktyl;
długa-długa /1+2+ laa/ - /3+4+ laa/ -spondej
dwie krótkie trwają tyle, ile długa
Sześciomiar/metr/ - heksametr to 6 takich miar /metrów/ /1+2+3+4+/

Jeśli kiedyś grałaś na fortepianie, to musiałaś tak liczyć, gdzie /1+2+ laa/ to np. cała nuta, a /3+la/ lub /4+ la/ to półnuty.