[pol-łac] Kilka nowosłów

Pomoc w tłumaczeniu z języka polskiego na łacinę.
August

[pol-łac] Kilka nowosłów

Post autor: August »

Ja wogóle nie znam się na słowotwórstwie łacińskim, a chciałbym wiedzieć, jak mogłyby brzmieć w łacinie Góra Wiecznobiała, Rozpalaczka Gwiazd. A czy ma sens i dałoby się ukuć Królową Gwiazd?
A jak zaadaptować fonetycznie takie słowa jak Kalakirya (nazwa góry) i Valimar (kraina) oraz Elbereth (imię kobiety), Fanuilos (też imię kobiety).

I jeszcze: jak w łacinie wyrażać rozkazy dla pierwszej osoby (np. niech napiszę, napiszmy) i trzeciej (napisz, napiszcie)?
Forrestus Regis
Tribunus militum

Post autor: Forrestus Regis »

Chętnie pomogę ze względu na moje [teraz już raczej odłożone na bok :-/] zamiłowanie do fantasy (BTW co to za postacie?).

Góra Wiecznobiała - Mons Aeternalbus
Rozpalaczka Gwiazd - Inflammans Stellarum
Królowa Gwiazd - Regina Stellarum

Valimar - Valimar (gen. Valimaris)
Fanuilos - Fanuilos (Fanuilae
Kalakirya - Calarkiria (gen. Calarkiriae)
Elbereth - Elberet (gen. na przykład: Elberetis)

Rozkazy w łacinie wyraża się coniunctivusem, jeśli wiesz co to jest :-)
Niech napisze! - Scribat!
Napiszmy! - Scribamus!
Niech napiszą! - Scribant!
[color=indigo]
[b]"Antequam rogabis, perquire in www.google.com/intl/la/"[/b]
--- C. Iulius Caesar[/color]
Awatar użytkownika
Martinus Petrus Garrulus
Proconsul

Post autor: Martinus Petrus Garrulus »

odnośnie imperatywów...

w łacinie "czytajmy" i "przeczyta" wyraża się poprzez CONIUNCTIVUS HORTATIVUS lub CONIUNCTIVUS IUSSIVUS tzn. coniunctiv zachęcający lub rozkazujący:

np:
sg.
1. -
2. laudes
3. laudet

pl.
1. laudemus
2. laudetis
3. laudent

a można też normalnie przez imperativus - czyli tryb rozkazujący (lecz nie ma wszystkich form i jest bardziej nakazujący, aniżeli wzywający do wykanania jakiejś czynności):

w czasie teraźniejszym

lauda! - chwal!
laudate! chwalcie!

i w czasie przyszłym:

laudato! - pochwal!
laudato! - niech pochwali!

laudatote! - pochwalcie!