Czy poprawną nazwą dla tworu o roboczej polskiej nazwie Poznańskie Muzeum Mieszczańskie będzie Musaeum Civilis Posnaniensis. Akurat Poznań jest tutaj przykładem, który łatwo mi przetłumaczyć.
Moje wątpliwości są natury językowej (jestem niestety laikiem w zakresie łaciny i z pokorą przyjmę wszelkie uwagi), jak i historycznej.
Czy w czasach starożytnych istniały muzea? Raczej prywatne kolekcje, gabinety osobliwości. Tłumaczenie słowa muzeum znalazłem dopiero w bodaj piątym słowniku, więc może termin ten jest niestosowny.
Czy współczesna, prywatna izba pamiątek założona przez kilka osób może się nazywać obywatelska/mieszczańska? Czy mieszczanin i obywatel oznaczane są po łacinie tym samym słowem? Czy raczej zastosować nazwę Muzeum Koleżeńskie/Towarzyskie/Entuzjastów?
Może macie jakieś propozycje dla każdego z członów nazwy? Z góry dziękuję.
Muzeum Obywatelskie/Mieszczańskie
- Regiomontanus
- Quaestor
Re: Muzeum Obywatelskie/Mieszczańskie
Co do słowa "mieszczanin" to jest też średniowieczne
burgensis, burgensis N
ale jak dla mnie civis brzmi ładniej (bardziej klasycznie).
A co do muzeum to wg słownika ang.-łac. Lewis&Short są dwie wersje pisowni, musaeum i museum. Tej ostatniej używa łacińska Wikipedia http://la.wikipedia.org/wiki/Museum. Natomiast guglując pierwszą formę dowiedziałem się, że np. pierwsze muzeum w Anglii nazywało się "Musaeum Tradescantianum". Twój wybór...
burgensis, burgensis N
ale jak dla mnie civis brzmi ładniej (bardziej klasycznie).
A co do muzeum to wg słownika ang.-łac. Lewis&Short są dwie wersje pisowni, musaeum i museum. Tej ostatniej używa łacińska Wikipedia http://la.wikipedia.org/wiki/Museum. Natomiast guglując pierwszą formę dowiedziałem się, że np. pierwsze muzeum w Anglii nazywało się "Musaeum Tradescantianum". Twój wybór...
Montani semper liberi
- Martinus Petrus Garrulus
- Proconsul
museum civile - muzeum obywatelskie
museum urbanum - muzeum miejskie
museum oppidanum - muzeum miejskie (średniowiecznie)