Witam Was serdecznie. Jestem studentem filozofii i mam do przygotowania (przetłumaczenia na jęz polski) na egzamin pewien tekst. Co prawda widziałem już na tym forum ten sam tekst przetłumaczony przez inną osobę, ale osoba ta zaznaczyła, że jej przetłumaczenie jest jedynie próbą i może zawierać mnóstwo błędów, dlatego na tym nie mogłem się oprzeć. Postanowiłem więc samemu wziąć się do roboty i przetłumaczyłem ten tekst. Jednakże w pewnych zdaniach wyszły mi zwroty trochę bezsensowne oraz wyrazy których nie mogłem dobrze przetłumaczyć lub w ogóle nie przetłumaczyłem z racji braku dobrego słownika. Poza tym nie jestem czy moje tłumaczenie w ogóle jest bezbłędne. Dlatego bardzo prosiłbym osobę, która jest wybitnym specjalistą od łaciny o sprawdzenie mojego tłumaczenia, poprawienie błędów, ale także umieszczenie w nawiasie uwag dlaczego musi być tak a nie inaczej. Ponadto gdyby ta osoba była uprzejma wyróżnić mi w zdaniach konstrukcje Accusativus cum infinitivo, Nominativus cum infinitivo oraz Ablativus Absolutus wraz z ich składnikami.
Tyrannus ipse iudicavit, quam esset beatus
Tyran sam osądził, jak był szczęśliwy
1)Dionysius tyrannus, cum quidam ex eius assentatoribus, Damocles, commemoraret in sermone copias eius, opes, maiestatem dominatus, rerum abundantiam, magnificentiam aedium regiarum negaretque umquam beatiorem quemquam fuisse, „Visne igitur”, inquit „o Damocle, quoniam te haec vita delectat, ipse eam degustare et fortunam experiri meam?”
Tyran Dionizjusz Starszy, gdy pewien z jego pochlebców, Damokles, wspomniał w rozmowie jego bogactwa, potęgę, majestat władzy, nadmiar rzeczy, wspaniałość pałacu i zaprzeczył, że kiedykolwiek quemquam-? był szczęśliwszy, „Czy zatem siła”, rzekł „o Damoklesie, skoro już ta moja [siła] ciebie życiem cieszy, czy sam osobiście chcesz ją spróbować i doświadczyć losu mojego?”