Przechodząc dookoła ołtarz wierny mija dwa napisy - jeden przy wejściu, drugi przy wyjściu. Podaje je w kolejności od wejścia:
1)
NE MIRERE PARENS TU CANDIDA
MUNERA PRAEBES
2)
SED MIHI PURPUREAM TRABS
DABIT ISTI TOGAM
z gory dziekuje!!
Ołtarz Ditlofa Siversa
- Bergerofont
- Civis Romanus
- Posty: 58
- Rejestracja: pn 05 cze 2006, 20:10
- Martinus Petrus Garrulus
- Proconsul
- Posty: 2556
- Rejestracja: ndz 19 lut 2006, 23:18
- Lokalizacja: Kraków
ponieważ to napis w kościele:Bergerofont pisze:1) Nie dziw się - ty ojcze ofiarowujesz śnieżnobiałe gmachy
2) Lecz mnie ta oto belka purpurową da togę
pozdrawiam
munus - dar => ofiarowujesz dary śnieżnobiałe - może to być odniesienie do "czystej" ofiary mszy św. lub bezpośrednie odniesienie do hostii, w kanonie rzymskim czytamy: offerimus tibi ... hostiam puram, hostiam albam, hostiam immaculatam - ofiarowujemi Ci ... hostię czystą, hostię białą, hostię nieskalaną
ta belka w drugim cytacie, to odniesienie do krzyża
Nulli parcit hiems, nullus quoque frigore gaudet,
donec Ver veniat nos foveant pueri!
donec Ver veniat nos foveant pueri!
-
- Civis Latinus
- Posty: 25
- Rejestracja: sob 06 maja 2006, 16:14
- Lokalizacja: Nowe Miasto Lubawskie (woj. war-maz)
gmachy czy dary
wyglada na to ze sa slowa poetycko wlozone w usta Jezusa (to nie jest cytat z wulgaty). Jesus zwraca sie do Ojca, ktory ofiarowuje ludziom Królestwo Niebieskie = "śnieżnobiałe gmachy". Czy Jezus moglby mowic ze to Ojciec daje hostie? Raczej nie. Tym bardziej ze pozostale slowa dobitnie wskazuja na Jezusa, ktoremu krzyz da cierpienie, ktore symbolizowac ma "purpurowa toga". W slowach pewnie chodzi o kontrast - Bog daje ludziom dobro - Krolestwo Niebieskie, a ludzie Bogu - cierpienie