strona bierna:///ratunku!<beczy>

Pomoc w rozwiązywaniu innych zadań (poza tłumaczeniem i gramatyką).
Lilyyy

strona bierna:///ratunku!<beczy>

Post autor: Lilyyy »

witam!musze te zdania zamienic na str.bierna i odwrotnie.bardzo prosze o pomoc.zachorowala nam nauczycielka i mamy inna,ktora tylko sypie palami.blagam pomozcie mi....:1.amulius avum Romuli regno privaverat. 2.incolae Troiam non servaverunt. 3.pueri a lupa nutriti erant. 4. magister discipulos inteno gaverit. 5.discipuli magistrum interno gaverint. // CZY ZNAJDZIE SIE JAKAS MADRA I DOBRA DUSZYCZKA?
Awatar użytkownika
innuendo
Protector domesticus
Posty: 1691
Rejestracja: ndz 05 lut 2006, 23:05
Lokalizacja: Varsovia

Post autor: innuendo »

Spróbuj się z nimi uporać a my pomożemy lub naprowadzimy :)
I am raised up and I will not reject the flute,
O ruler of my mind. Look, he stirs me up,
Euoi, the ivy now whirls me round in Bacchic contest. -Sophocles
Lilyyy

Post autor: Lilyyy »

tylko,ze my nie mielismy nigdy strony biernej. ..:( zawsze uczylismy sie na pamiec sentencji i slowek, zaliczalismy i koniec...a tu w trzeciej klasie (i to w ost.miesiacu nauki) taka "niespodzinka"... przeczytalam,ze mam zamienic acc.na nom. ale znalazlam jedno zdanie jako przyklad i tam jest znacznie wiecej przetlumaczone....K***
Awatar użytkownika
innuendo
Protector domesticus
Posty: 1691
Rejestracja: ndz 05 lut 2006, 23:05
Lokalizacja: Varsovia

Post autor: innuendo »

Hmm spróbuję wytłumaczyć. Owszem zamieniasz Accusativ na Nominativ. Dopełnienie bliższe ( Accusativ ) staje się podmiotem ( Nominativ ). Orzeczenie zaś ze strony czynnej przechodzi w bierną. Podam przykład:

Ancilla fabulam narrat -> fabulam stoi w Accusativie
Niewolnica opowiada bajkę

Fabula ab ancilla narratur -> fabula stoi w Nominativie, orzeczenie zaś jest tutaj w passivum
Bajka jest opowiadana przez niewolnicę

Wykonawca czynności stoi wtedy w Ablativie stąd te ab. Oprócz ab czyli "przez" możesz dać też abs, a. Ancilla stoi tutaj w Ablativie.
Wbrew temu, jak to na początku wygląda strona bierna jest łatwa.
I am raised up and I will not reject the flute,
O ruler of my mind. Look, he stirs me up,
Euoi, the ivy now whirls me round in Bacchic contest. -Sophocles
Lilyyy

Post autor: Lilyyy »

"latwa"-dla kogos, kto sie uczyl gramatyki to moze i jest latwa,ale dla kogos,kto ma lacine jako nieobowiazkowy, nie liczacy sie do sredniej przedmiot, chodzi na nia,bo rodzice mu kazali i nagle musi wyczarowac wiedze(z ksiazki ktorej nie posiada) jest magia...
Awatar użytkownika
innuendo
Protector domesticus
Posty: 1691
Rejestracja: ndz 05 lut 2006, 23:05
Lokalizacja: Varsovia

Post autor: innuendo »

Tak łatwa. Jest logiczna i uporządkowana. Żeby bardziej przybliżyć to:

strona czynna ( act ):

Nominativ + Accusativ + orzeczenie w stronie czynnej
np Magister puerum laudat

strona bierna ( pass )

Nominativ + Ablativ + orzeczenie w stronie biernej
np puer a magistro laudatur

gdzie to, co uprzednio było Accusativem zmienia się w Nominativ a to, co było Nominativem w stronie czynnej zmienia się w Ablativ

upatologicznie zamieniasz, jak masz np w stronie czynnej orzeczenie w praesentis act to zamieniasz na praes pass. Już zostało wszystko powiedziane. Nie chcę Ci wprowadzać Ablativu rei efficientis.
I am raised up and I will not reject the flute,
O ruler of my mind. Look, he stirs me up,
Euoi, the ivy now whirls me round in Bacchic contest. -Sophocles
Lilyyy

Post autor: Lilyyy »

probowalam i mi bzdury wychodza...mam znalazlam jakies koncowki,ale nie potrafie ich dobrze przypiac...wychodza mi bzdorynp.pueris a lupa nutrit albo magistro discipuli...nie potrafie:(((((((((((((((((((((((((((((( cholera no
Lilyyy

Post autor: Lilyyy »

czy moglby ktos mi w tym pomoc? dla wielu z was jest to chwilka...a dla mnie to wazne....niedlugo rodzice kaza mi wylaczyc kompa i juz nic sie nie dowiem....:(
Lilyyy

Post autor: Lilyyy »

puk puk...jest tu kto?bo nie wiem co robic...czy czekac...:(
Awatar użytkownika
maurizia de sully
Quaestor
Posty: 236
Rejestracja: wt 31 paź 2006, 18:18
Lokalizacja: lutetia parisiorum

Post autor: maurizia de sully »

Sluchaj, zróbmy inaczej. Ja Ci dam dokładną instrukcję obsługi... krok po kroku

1.amulius avum Romuli regno privaverat.

Podkreślony jest podmiot (nominativus), wytłuszczone orzeczenie (tutaj w stronie czynnej), na czerwono dopełnienie (accusativus).
W zdaniu w stronie czynnej przedmiot czynności jest dopełnieniem w accusatiwie, orzeczenie jest w stronie czynnej, a wykonawca czynności jest podmiotem w nominatiwie.
Po polsku: Chłopiec czyta książkę.

Gdy zamieniasz na stronę bierną, opisujesz tę samą sytuację, ale jakby z punktu widzenia przedmiotu czynności. Dlatego przedmiot czynności staje się najważniejszą "postacią" w zdaniu i jest podmiotem (w nominatiwie). Ponieważ ów podmiot jest przedmiotem czynności - nie wykonuje jej, ale ją "znosi", ta czynność wykonywana jest na nim - to czasownik (orzeczenie) będzie w stronie biernej. Wykonawcę czynności stawiasz natomiast w wyrażeniu przyimkowym. Po polsku "przez kogo?", po łacinie "a (lub ab) + ablativus".

Tak więc w poniższym zdaniu:
1.amulius avum Romuli regno privaverat.

Zamień dopełnienie "avum" z acc. na nominativus (odejmij mu końcówkę accusativu i daj końcówkę nominativu).
Następnie zamień orzeczenie (uwaga jest ono w ind.plusquam perfecti!!) na stronę bierną (poszukaj ind.ppf.pass. w 3sg. od czasownika privo, privare - 1 koniugacja).
Na końcu zamiast "Amulius" w nom. daj odpowiednik "przez Amiuliusa", czyli "a" + abl. od Amulius. Resztę zostaw bez zmian.

2. incolae Troiam non servaverunt.
Tutaj opiszesz sytuację z punktu widzenia Troi, ona więc stanie się Twoim podmiotem. Zamień ją z acc. na nom.
Zamień orzeczenie na stronę bierną (wciąż w ind.ppf!), ale uważaj: Troja jest jedna, mieszkańców jest wielu. Dlatego, gdy podmiotem są liczni mieszkańcy, orzeczenie jest w 3 pl., ale gdy podmiotem będzie Troja, orzeczenie będzie w 3 sg.
Na końcu zamień mieszkańców (incolae) z nominativu na wyrażenie przyimkowe ab + ablativus pl. od słówka "incola" (Tutaj dasz przyimek w formie "ab", gdyż słowo "incola" zaczyna się od samogłoski).

3.pueri a lupa nutriti erant.
To zdanie jest w stronie biernej. Dlatego nie ma dopełnienia (przedmiot czynności jest bowiem w zdaniach biernych podmiotem), ma natomiast wykonawcę czynności w postaci wyrażenia przyimkowego "a lupa" (a + abl.).
W zdaniu w stronie czynnej wykonawca czynności stanie się podmiotem (bo będziesz opisywać czynność z jego punktu widzenia), dlatego to, co jest w ablativie dasz w nominativie rezygnując z przyimka "a".
(książka jest czytana przez chłopca -> chłopiec czyta książkę).
Następnie orzeczenie zamienisz ze strony biernej w czynną, zamiast ind.ppf.pass. dając ind.ppf.act.
Tutaj też uwaga. Chłopców jest dwóch, więc gdy oni są podmiotem, orzeczenie jest w liczbie mnogiej (nutriti erant), ale wilczyca jest jedna, więc kiedy ona zostanie podmiotem, orzeczenie będzie w liczbie pojedynczej.
Na końcu zamnisz podmiot zdania biernego (nom.) na dopełnienie zdania czynnego (acc.)

A co do poniższych zdań, to są błędne.

4. magister discipulos inteno gaverit.
Najprawdopodoniej chodzi o "magister discipulos interrogaverit"

5.discipuli magistrum interno gaverint.
Powinno być "discipuli magistrum interrogaverint"

W obu zdaniach zacznij od zamiany dopełnienia (acc) na podmiot (nom), następnie czasownik postaw stronie biernej (uważaj na liczbę! czasownik musi być w tej samej liczbie, co podmiot), a potem słowa, które są w nomintivie (podmioty) zamień na wyrażenia przyimkowe "a + abl."

A potem przyślij tu rezultaty do sprawdzenia :)
Powodzenia!
Lilyyy

Post autor: Lilyyy »

1. amulius avum Romuli regno privaverant.

Avus Romuli ab Amulio regno privatus est.


2.incolae Troiam non servaverunt.


Troia ab incolis non servata est.


3.peuri a lupa nutriti erant.

lupa pueros nutriverant.


4.magister discipulos internigaverint.
discipuli a magistro interrogati erunt.


5,discipuli magistrum interrogaverint.
magister a discipulis interrogatus erit.
Awatar użytkownika
maurizia de sully
Quaestor
Posty: 236
Rejestracja: wt 31 paź 2006, 18:18
Lokalizacja: lutetia parisiorum

Post autor: maurizia de sully »

1. amulius avum Romuli regno privaverant.

Avus Romuli ab Amulio regno privatus est.
... erat. (bo jesteśmy w plusquamperfectum)


2.incolae Troiam non servaverunt.


Troia ab incolis non servata est
dobrze!
(ale stylistycznie ładniej brzmi: Troja ab incolis servata non est / T. ab i. non est servata.)


3.peuri a lupa nutriti erant.

lupa pueros nutriverant.
...nutriverat (tym razem czas dobrze, ale zapomniałaś, że lupa jest jedna, więc orzeczenie musi być w liczbie pojedyńczej: wilczyca wykarmiła, nie wilczyca wykarmiły)


4.magister discipulos internigaverint.
discipuli a magistro interrogati erunt.


5,discipuli magistrum interrogaverint.
magister a discipulis interrogatus erit.

4 i 5 dobrze!! :D
Lilyyy

Post autor: Lilyyy »

dziekuje
Monica
Peregrinus
Posty: 17
Rejestracja: pn 28 sie 2006, 19:33

Post autor: Monica »

Lilyyy pisze:"latwa"-dla kogos, kto sie uczyl gramatyki to moze i jest latwa,ale dla kogos,kto ma lacine jako nieobowiazkowy, nie liczacy sie do sredniej przedmiot, chodzi na nia,bo rodzice mu kazali i nagle musi wyczarowac wiedze(z ksiazki ktorej nie posiada) jest magia...
Przepraszam, ze nie na temat... ale nie rozumiem takiego podejscia... A dlaczego sie nie uczylas gramatyki? Czy wszystkiego w zyciu trzeba sie uczyc tylko dlatego, ze jest to obowiazkowy przedmiot? bo liczy sie do sredniej? bo rodzice kazali? :shock:
Jesli sie ma dobra motywacje, to czlowiek jest w stanie gory przenosic - za darmo, jeszcze bedzie doplacal do sprawy. Zawsze imponowali mi ludzie z pasją, którzy potrafili mieć ogromną wiedzę z tematu, który nie liczył się do średniej i jak najbardziej był nieobowiązkowy.

Marzy mi sie, zeby moje dzieci uczyły się łaciny z własnych chęci a nie z (rodzicielskiego) przymusu... :D

maurizia de sully i innuendo - ja tez dziekuje za wyjasnienia, bo sie z nich nauczyłam czegoś nowego. Podziawiam za pracę, którą wykonałyście.
Lilyyy

Post autor: Lilyyy »

jak sie komus cos nie podoba, nie czuje potrzeby uczenia sie tego, nie ma przymusu to chyba jasne,ze sie tego nie uczy... gdybym interesowala sie tym jezykiem,to bym sie uczyla....jednak w moim przypadku to strata czasu, gdybym miala sie uczyc ot tak wielu(jak dla mnie niepotrzebnych mi rzeczy)to chyba bym zwariowala....wole postawic na cos innego
ODPOWIEDZ