Akt metrykalny po łacinie

Pomoc w tłumaczeniu z łaciny na język polski.
Chamerski
Peregrinus

Akt metrykalny po łacinie

Post autor: Chamerski »

Witam.
Jestem genealogiem amatorem i z genealogicznymi tekstami po łacinie przeważnie jakoś sobie radzę. Czasem jednak, mimo znajomości poszczególnych słów, trudno mi ułożyć sensowne tłumaczenie, które by nie kalało piękna łaciny.
W pewnym akcie zgonu (w książce) zmarły został opisany w sposób:
q u e m n e q u e m o r b i i d i e i
d e t i n u i t e t a t e p o t i u s
(dalsza część tekstu była nieczytelna, ale nie wiem, czy miała związek)
Domyślam się, że zaznaczono, że to nie choroba lecz raczej wiek zmarłego były przyczyną śmierci. Jak jednak połączyć to w całość, jak się do tego ma "diei", czy dotyczy choroby (morbus diei?) czy zatrzymania (dnia życia?).
W Internecie spotykam teksty, w których występują części ww tekstu, ale nie tłumaczone.
Proszę o sugestie
Marek Chamerski
Awatar użytkownika
Alopex Lagopus
Praetor

Re: Akt metrykalny po łacinie

Post autor: Alopex Lagopus »

Hmm, czy na pewno tekst ma dokładnie taką formę? Jeśli tak, to można by go zrozumieć jako:

QUEM NEQUE MORBII DIEI
DETINUIT ETATE POTIUS

Problem w tym, że drugie "i" w morbii nie ma tutaj żadnej racji bytu. Słowo diei też mi tutaj nijak nie pasuje - raczej die (ew. dies)... - wtedy można to połączyć z etate

Poza tym: reszta tekstu (albo to, co wcześniej) może być ważna - zwłaszcza, że zdanie zaczyna się od spójnika względnego ("którego").
Uwaga: Ponieważ liczba użytkowników, którzy nie czytają podstawowych założeń regulaminu, sukcesywnie wzrasta, posty szczególnie irytująco łamiące zasady będą kasowane. Bez względu na żadne płacze i protesty.
Pozdrawiam.
AL
parviscius
Quaestor

Post autor: parviscius »

Alopex Lagopus pisze:Poza tym: reszta tekstu (albo to, co wcześniej) może być ważna - zwłaszcza, że zdanie zaczyna się od spójnika względnego ("którego").
RECTE DICIS
Chamerski
Peregrinus

Post autor: Chamerski »