Sylaba (syllaba) jest skupiona wokół ośrodka, którym może być samogłoska lub dwugłoska (dyftong). Ośrodkowi może towarzyszyć jedna lub więcej spółgłosek. Ze względu na wartość iloczasu ośrodka, sylaba może być:
- długa (syllaba longa) - skupiona wokół samogłoski długiej lub dwugłoski
- krótka (syllaba brevis) - skupiona wokół samogłoski krótkiej
W poezji stosuje się wydłużenie samogłoski, przez co sylaba krótka przechodzi w tzw. sylabę długą z pozycji. Zjawisko to nie występuje w prozie, a słowniki i teksty zwykle nie oznaczają iloczasu takiej sylaby. W poezji sylaba może zatem być:
- długa z natury (natura longa) - sylaba jest długa, jeśli jest skupiona wokół samogłoski długiej lub dwugłoski (nie licząc oznaczonych dierezą: aёreus): cŏ|rō|nă - korona
- długa z pozycji (positione longa) - sylaba jest długa, jeśli jest skupiona wokół samogłoski krótkiej, po której występuje tzw. pozycja, czyli grupa dwóch lub więcej spółgłosek (również w następnym słowie): lŏ|cū|stă - szarańcza
- krótka (brevis) - sylaba jest krótka, jeśli nie jest długa (z natury lub pozycji). Sylaba jest zawsze krótka, jeśli jest skupiona wokół samogłoski, po której występuje inna samogłoska lub h: pŭ|ĕr - chłopiec, vĕ|hō - niosę
Podział na sylaby zwykle nie przedstawia większego problemu, ponieważ w języku polskim obowiązują bardzo podobne reguły. Główne zasady podziału:
- spógłoska między dwoma rozpoczyna nową sylabę: me|di|ci|na
- powtórzona spółgłoska rozpoczyna nową sylabę: stel|la
- grupa spółgłosek rozpoczyna nową sylabę gdy zaczyna jakieś słowo:
- di|sci|pli|na - ponieważ istnieje scire, plenus
- pro|vin|ci|a - ponieważ nie ma słowa zaczynającego się na "nc"
- wyjątek: grupa "st" jest zawsze rozdzielana
- słowa złożone dzieli się według składników: dis|tribuo, trans|eo.
W klasycznej łacinie iloczas odgrywał ważną rolę w poezji, a wszelkie "pomyłki" uznawane były za poważne uchybienie. Jednak po okresie klasycznym system samogłosek długich i krótkich stopniowo zanikł i nie jest pewne, jak kształtowała się ich wymowa. Możliwe, że pojawiło się rozróżnienie barwy (samogłoski krótkie były bardziej otwarte, wymagały mniejszego ciśnienia i słabszego napięcia mięśni krtaniowych). Iloczas sylab ma kluczowe znaczenie dla akcentowania.
Atque memento, nulli adsunt Romanorum qui locutionem tuam corrigant :)